søndag 12. august 2012

Etui til Samsung Galaxy tab, iPad o.l - Oppskrift


Jeg har lenge tenkt at jeg skulle strikke et trekk til Tab'en min. Det er ypperlig både med tanke på når man legger den bort, og også når man skal ha den med seg, og da putter den i veska. 
Det forhindrer støv og rusk på skjermen og rundt knappene, det isolerer mot støt, og det forhindrer riper. 

Men jeg er kresen, og jeg fant liksom ikke den "perfekte" oppskriften. Noen var for "kjedelige", mens andre var FOR mye arbeid.
Det ble til slutt eget mønster, og jeg har juksa til et "eksklusivt" utseende, uten at det tok for mye av hverken tid eller konsentrasjon.

Tab'en min er 23x15,5 cm stor, men oppskriften er veldig fleksibel i bredden, og lett og tilpasse i lengda. 

Oppskrift

Pinner: 40 cm rundpinne 4 mm
Garn: Drops Lima

Legg opp 72 m, og strikk 10 runder glattstrikk. 
Strikk hullrad: kast, 2 r sm. (Brettekant)
Strikk 10 runder glattstrikk. 

Strikk hullbord slik:
Runde 1: Strikk alle m vrangt
Runde 2: Strikk alle m rett
Runde 3: Strikk hullrad som tidligere
Runde 4: Strikk alle m rett
Runde 5: Strikk alle m vrangt

Nå starter mønsterborden:

1-4 runde: *1 vr, 3r*, gjenta **
 5. runde: *1vr, ta 1. m av som om den skulle strikkes rett. 1r, kast, 1r. Trekk den første m over de neste 3 maskene*, gjenta ** ut runden.

Gjenta disse 5 rundene til arbeidet måler 23 cm målt fra hullborden. Avslutt med 1-4 runde. 

Strikk så en runde rett samtidig som du feller alle vrangmaskene ved å strikke dem sammen med neste rettmaske. Dette gir en litt med avrundet slutt på mønsteret. 
Fell av, og sy sammen bunnen. 

Brett inn kanten oppe, og sy til. 
Sy gjerne trykknapper i åpningen!


Kos deg med strikkinga :-)
 Ønsker du å dele resultatet på bloggen din eller andre nettsteder, setter jeg STOR pris på om du henviser hit til bloggen min :-) 
Ønsker du å bruke oppskriftene mine til ting som skal selges vil jeg gjerne at du spør meg først.


11 kommentarer:

  1. Så fin den var! Hadde det ikke vært for at jeg nettopp har kjøpt et litt for dyrt ett, hadde jeg kanskje gitt meg ut på denne:)

    SvarSlett
  2. Kjempefin, både mønster og farge. Flinka :-)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg likte mønsteret kjempegodt! Kommer sikkert til å bruke det i ulike strikkeprosjekt.
    Tusen takk snille du.
    Hilsen Liv.

    SvarSlett
  4. Hei
    Utrolig fint mønster, jeg har begynt å strikke den men lurer på en ting..
    Når du starter på mønster borden så står det at du strikker 1 -4 runder, den er grei men så kommer runde 5 å da lurer jeg på hvilken maske skal jeg ta over de tre siste er det den du tar løst av som om du skulle strikkes rett..????
    Gleder meg til å bli ferdig men den har fått mange spørsmål om hvor jeg har funnet den å da har jeg gitt dem blogg adressen din :) håper du kan svare:)
    Maren

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maren. Kjempekoselig at du liker mønsteret, og holder på å strikke det nå!
      Ang spørsmålet ditt, så er det den masken du tar løs av som skal taes over de tre neste. Etter denne runden vil da da igjen sitte med 1 vr, 3r, 1vr, 3r osv... :)Håper det var til hjelp!

      Ønsker deg en nydelig helg :-)

      Slett
  5. Hei Maren
    Hvor mye garn, hvor mange bunter går med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går med ca 1,5 nøste :)

      Lykke til.

      Slett
  6. Så fin denne var :).. Denne skal garantert strikkes som julegave til familiemedlemmer med nettbrett :).. Men jeg lurte på om man kanskje kunne strikket denne i rubin? Ser det er ca. 10 meter forskjell på garnet, kanskje jeg skulle ha lagt opp en ekstra flette? Den var ihvertfall utrolig fin :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan, men jeg ville nok ikke gjort det. Da måtte du lagt opp 2 ekstra fletter for å få det likt på begge sider, og ti meter er ikke stor nok forskjell til at det skulle til fordel. Jeg tenker Rubin kan brukes helt som det er :)

      Slett
    2. Takk for svar :).. Da må jeg prøve meg på dette nærmere jul :D

      Slett